Foto Geeske Gaukes van der Meulen

In mijn familie waren de oudste foto’s tot nu toe die van enkele overgrootouders. Zeer verrast was ik daarom toen ik begin juni een gescande foto ontving van Geeske Gaukes van der Meulen (1810-1888). Zij is als voorouder vijf generaties van mij verwijderd en dus een betovergrootmoeder van mijn vader!

Ik kreeg deze foto van een zeer ver familielid dat via mijn website bij mij terecht was gekomen. Haar grootvader Jouwert Hendriks Wagenaar (1875-1952) – een neef en naamgenoot van mijn overgrootvader – had altijd gezegd dat op deze foto zijn grootmoeder uit Garijp stond.

Op de foto zien we een oude en zwak ogende vrouw een beetje ingedoken in de tuin zitten. De foto is op een kaart geplakt, waarop met de hand een naam is geschreven. Echt duidelijk is het handschrift niet, maar het lijkt het meest op “H.P. Brandsma, Amsterdam”. Dit moet volgens mij de naam van de fotograaf zijn. Dat kan heel goed, omdat er in Amsterdam vroeger een fotograaf woonde die P. Brandsma heette.[1] Dit hoeft echter niet te betekenen dat de foto in Amsterdam is gemaakt. Eind negentiende eeuw was het niet ongebruikelijk dat fotografen het land doorreisden om mensen ter plekke op de foto te zetten. Ook sommige Amsterdamse fotografen waren wel actief in Friesland. Vanwege de ouderdom van de vrouw op de foto denk ik niet dat de foto in Amsterdam is gemaakt. Bovendien zou de foto dan waarschijnlijk in een studio zijn gemaakt en niet buiten.

Geeske Gaukes van der Meulen leefde van 1810 tot 1888 en was getrouwd met de timmerknecht Jouwert Hendriks Wagenaar (1806-1884). Het laatst woonden ze in Garijp. Omdat Geeske alleen op de foto staat ga ik ervan uit dat de foto na het overlijden van haar man is genomen, dus tussen 1884 en 1888.

Noten
[1] Leiden 19th-Century Portrait Database of Dutch Cartes de Visite 1860-1914 (http://nies.liacs.nl:1860/cgi-bin/StudioInfo.pl)

Dit bericht werd geplaatst in Weblog en getagged met . Maak dit favoriet permalink.